Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gliwice kupią osiem autobusów elektrycznych. Nowe pojazdy w 2027 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gliwice kupią osiem autobusów elektrycznych. Nowe pojazdy w 2027 roku
fot. GZM
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach rozpoczęło przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania i wyposażeniem warsztatowym. Nowe pojazdy mają zasilić tabor w 2027 roku i stanowić kolejny już krok w kierunku elektryfikacji gliwickiej komunikacji miejskiej.

Nowe postępowanie to element szerszej strategii modernizacji taboru PKM Gliwice, który już wcześniej wprowadził do eksploatacji autobusy elektryczne. Teraz spółka planuje kolejny krok – zakup większych pojazdów dostosowanych do intensywnej pracy na głównych liniach miejskich. Zamówienie obejmuje nie tylko same autobusy, ale również budowę zaplecza ładowania i wyposażenie warsztatów, co ma pozwolić na pełną obsługę pojazdów w zajezdni. Przetarg zakłada kompleksową realizację inwestycji – od infrastruktury po szkolenia i dostawy części zamiennych – w ciągu maksymalnie 550 dni od podpisania umowy.

Dwie klasy pojazdów

Zamówienie obejmuje 6 autobusów klasy MEGA oraz 2 pojazdy klasy MAXI. Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w napęd bateryjny i przeznaczone do obsługi linii miejskich. Zgodnie z wymogami PKM Gliwice, pojazdy mają być identyczne konstrukcyjnie i wyposażeniowo w obrębie swojej klasy. Zamawiający wymaga, by udział komponentów pochodzących z Unii Europejskiej lub krajów objętych zasadą równego traktowania wynosił co najmniej 50%.

Autobusy 12-metrowe pomieszczą co najmniej 70 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących (6 z dostępem z niskiej podłogi, w tym 4 dla osób z niepełnosprawnościami). Wersje przegubowe będą oferować minimum 120 miejsc, z czego 36 siedzących (12 z niskiej podłogi, również 4 dla pasażerów o ograniczonej mobilności). Układ drzwi został określony odpowiednio jako 2-2-2 w wersji krótszej i 2-2-2-2 w przegubowej. Wszystkie wejścia mają być bezstopniowe, z funkcją „przyklęku”, a przestrzeń wewnątrz przewiduje wydzielone strefy na wózki, rowery oraz wózki dziecięce.

Przetarg obejmuje nie tylko dostawę autobusów, lecz także budowę i uruchomienie infrastruktury ładowania – w tym szybkich ładowarek o mocy 180-200 kW. Zamówienie przewiduje również dostarczenie pełnego zestawu urządzeń i narzędzi warsztatowych, obejmujących m.in. oprogramowanie diagnostyczne, podnośniki, wyważarki i sprzęt do obsługi napędu elektrycznego. Producent będzie również zobowiązany do szkolenia kierowców i mechaników (do ośmiu osób jednocześnie) oraz zapewnienia dostępu do części zamiennych przez minimum 15 lat.

Komfort i bezpieczeństwo

Kabina pasażerska będzie wyposażona w klimatyzację dachową z czynnikiem R134a. Wymagana moc chłodnicza to co najmniej 25 kW dla pojazdów 12-metrowych (dla przegubowych odpowiednio większa – ok. 35–40 kW). Wentylacja ma być zarówno naturalna – przez uchylne okna – jak i wymuszona, dzięki elektrycznie sterowanym lukom dachowym.

Zgodnie ze specyfikacją, autobusy muszą być w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przyciski otwierania drzwi zostaną oznaczone w systemie Braille’a i wyposażone w sygnalizację świetlną, a ich rozmieszczenie zostanie zsynchronizowane ze strefami wejść. Wymagany jest też system zliczania pasażerów (SZP), system kontroli trzeźwości kierowcy, a także monitoring obejmujący wnętrze, drzwi i przestrzeń wokół pojazdu.

Wymagany jest również kompatybilny system poboru opłat „Metrolinia”, zintegrowany z siecią Transportu GZM. Autobusy mają być objęte pełną gwarancją na okres minimum pięciu lat, obejmującą także baterie trakcyjne. Kolorystyka pojazdów została z góry określona: żółte nadwozie w odcieniu RAL 1018, wnętrze w odcieniach szarości, brązu lub ciemnego błękitu, a poręcze – w kolorze żółtym.

Harmonogram, finansowanie i ocena ofert

Realizacja zadania została podzielona na dwa etapy. W pierwszym wykonawca ma zainstalować i uruchomić infrastrukturę ładowania, a następnie przeprowadzić testy funkcjonalne z pojazdami testowymi. Drugi etap obejmuje dostawy samych autobusów – maksymalnie cztery dziennie, w dni robocze między 7:00 a 13:00. Całość inwestycji ma zostać zrealizowana w terminie do 550 dni od podpisania umowy, czyli w 2027 roku. PKM Gliwice planuje sfinansować zakup ze środków własnych oraz funduszy zewnętrznych, w tym z programów unijnych i krajowych wspierających elektromobilność.

PKM Gliwice zastosuje rozbudowany system oceny, który ma premiować nie tylko najniższą cenę, ale też jakość i trwałość oferowanych pojazdów. Cena będzie miała największe znaczenie – 60% wagi. Kolejne 15% przypadnie ocenie technicznej, obejmującej m.in. parametry eksploatacyjne, pojemność baterii i rozwiązania konstrukcyjne wpływające na trwałość autobusu. Aspekty ekologiczne, takie jak zużycie energii elektrycznej w kWh/km, będą stanowiły 10%, tyle samo co warunki gwarancji i serwisu, gdzie oceniane będzie m.in. wydłużenie gwarancji na nadwozie, ramę czy lakier oraz możliwość uzyskania przez PKM statusu autoryzowanego serwisu. Ostatnie 5% stanowić będzie kryterium cen części zamiennych, które mają odzwierciedlać przyszłe koszty utrzymania taboru. Oferta z najwyższą łączną liczbą punktów zostanie uznana za najkorzystniejszą.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

GAiT zamawia elektryczne MIDI – 5 sztuk do zadań specjalnych

Komunikacja

Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Zobacz również:

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

GAiT zamawia elektryczne MIDI – 5 sztuk do zadań specjalnych

Komunikacja

Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij